زیرک

روزنوشت‌های یک مشتاق تکنولوژی، کتاب، دنیای وب و سینما

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

گروه مرگ!

جام جهانی

قرعه‌کشی جام‌جهانی روسیه هم انجام شد و متاسفانه ما تو گروه سختی افتادیم. پرتغال و اسپانیا و مراکش، همراه با ایران گروه مرگ رو تشکیل دادن. قطعا کار صعود ما سخت خواهد بود ولی میخام خوش‌بین باشم. قراره با دوتا تیم دسته‌اول دنیا بازی کنیم. هیجان این گروه از هر گروه دیگه بیشتره و همین باعث میشه بی‌صبرانه منتظر شروع بازی‌ها باشم.

متاسفانه به روال دوره قبل که بعد از بازی با آرژانتین تو جام‌جهانی کاربرهای ایرانی و متاسفانه بی‌فرهنگ و بی‌ادب دنیای مجازی به صفحه اجتماعی مسی حمله کردند و کامنت‌های بی‌معنی و رکیک ارسال کردند، این‌بار هم بعد از پایان قرعه‌کشی همون کاربرهای بی‌فرهنگ به صفحات کافو (کسی که قرعه ایران رو کشید) یا اینیستا و پیکه و رونالدو و حتی شکیرا (همسر پیکه) حمله کردند و همون بی‌فرهنگی قبل رو تکرار کردند. این مسئله خیلی واضح نشون میده که در موضوع فرهنگ استفاده از اینترنت و فضای مجازی به هیچ عنوان در کشور ما کاری نشده و هنوز در فقر فرهنگی به سر می‌بریم.

از طرفی موضوع دخالت در پوشش مجری برنامه قرعه‌کشی هم نشان دیگری از فقر فرهنگی ما بود که متاسفانه سردار آزمون، ورزشکاری که بعنوان الگو مطرح هست رو هم درگیر خودش کرد. کاری نه فقط برای برای وجهه ایشون بد بود بلکه درواقع حیثیت و آبرو ملتی رو هم  زیر سوال برد. بعد از مراسم هم توئیت مجری که پرسیده بود: ایرانی‌ها راضی شدید؟ درواقع تیر تمسخری بود بر تمدین 2500 ساله ما که زمانی جزو افتخاراتمون بود.

به قطع یقین مدت‌ها وقت و انرژی باید صرف بشه تا این فرهنگ‌سازی در بین مردم و مخصوصان نوجوانان و جوانان‌مون انجام بشه که در هر اتفاقی نیاز به توهین به اشخاص نیست. تا یاد بگیرند هر توهینی که میکنن اول شخصیت و ادب خودشون رو زیر سوال میبره و بعد اثراتش متوجه جامعه و ملیت‌شون میشه. تا متوجه بشن که وقتی زیر پست یک فرد مشهور خارجی کامنت فارسی (که اغلب هم بی‌ادبانه است) ارسال می‌کنند؛ درواقع تمام آبرو و احترامی که برای زبان فارسی وجود داره رو در تیررس انتقاد قرار میدن. حتی فراتر، نه تنها خود زبان بلکه همه 70 میلیون ایرانیِ فارسی‌زبان رو در تیررس انتقاد قرار میدن.

مجری

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Danyal

امید آمد!

چند روزی بخاطر کسالت نتونستم بلاگ رو آپ کنم که ازین بابت خیلی متاسفم. اما تو این چند روز خبرها و اتفاقات مختلفی افتاد که حیف دیدم از کنارش بگذرم.

درنای امید

اول این خبر خوب رو بدم که "امید" تک درنای جمعیت غربیِ درناهای سیبری، چهارشنبه گذشته با تاخیری که باعث نگرانی دوستداران محیط‌زیست شده بود، در تالاب فریدونکنار فرود اومد. چند پست قبل درباره "امید" توضیح داده بودم. این خبر هرچند برام خوشحال کننده بود اما تصور آینده‌ای که این درنا خواهد داشت برام خیلی ناراحت کنندست.
بنظرم یه کمپین نیازه تا "امید" رو به همه ایرانی‌ها بشناسونه تا نمادی باشه برای مبارزه با تخریب محیط‌زیست! تا مانعی باشه برای اینکه جلوی خیلی از رفتارهای خودآگاه و ناخودآگاه بشری که باعث گرفتن جون خیلی از موجودات زنده میشه، گرفته بشه!
کشتیگیر ایرانی
خبر دوم اما خیلی خوشحال کننده نیست. خبر شکست ناباورانه علیرضا کریمی، قهرمان کشتی‌گیر ما که به دستور مربیان برای عدم رویارویی با حریف اسرائیلی در دور بعد؛ آنچنان دل ورزش‌دوستان رو به درد آورد که شاید سابقه قبلی نداشته. ما در ورزش کم غصه نخوردیم، بخاطر نرفتن به جام‌جهانی گریه کردیم، برای حذف ورزشکارا و تیمهامون از مسابقات اشک ریخیتم، حتی برای از دست دادن ورزشکار جانبازمون در همین پارااُلمپیک قبلی تا مدتی شوکه بودیم! اما این یکی ازون مواردی بود که علیرغم شایستگی و بدلیل غیر ورزشی نماینده ما از مسابقات کنار میرفت. 
این ناراحتی با هیچکدوم از قبلیا قابل مقایسه نیست!
ایران
مسئله سوم بیستمین سالگرد صعود تیم‌ملی فوتبال به جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و خاطره اون بازی بیاد‌ماندنی با استرالیاست. ۲۰ سال پیش من دانش‌آموز پنجم دبستان بودم. شیفت صبح بودیم و زود دویدم سمت خونه که بازی رو ازدست ندم. حدود ۱ ظهر بود که بازی شروع شد. بعد گل دوم استرالیا، چون تجربه باخت به قطر و ژاپن و عربستان رو داشتیم؛ به کل نامید شده بودیم اما اونروز قرار بود یه جشن ملی باشه برامون. سال‌های خوبی بود. بعد استرالیا برد برابر امریکا و بعدها برد مقابل کویت تو فینال بازی‌های آسیایی کلی موفقیت‌های شیرین بود که شیرینیش هنوز از یادمون نرفته.
نکته جالب اینه که فکرکنم هنوز بعد از اون بازی با استرالیا بازی نکردیم و هر ایرانی که بهش میگن استرالیا اول یاد بازی ملبورن میفته!
این وسط یادی کنیم از "والدیر ویرا" مربی نازنینی که ما رو برد جام جهانی فرانسه ولی بعضی‌ها با ناحقی کنارش گذاشتن. مصاحبه چند شب پیش ویرا با بی‌بی‌سی فارسی رو در اینترنت حتما ببینید.
والدیر ویرا
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Danyal

کتاب‌گردی!

ظاهرا دیروز روز "کتاب‌گردی" بوده!

به گفته یکی از کانال‌های تلگرامی که دنبال میکنم؛ دو سه سالی هست که باب شده یک روز از "هفته کتاب" رو بعنوان روز کتاب‌گردی نام‌گذاری می‌کنن و مردم رو دعوت می‌کنن تا در کتابفروشی‌ها با نویسنده‌ها و ناشران ملاقات کنند و احیانا کتابی هم بخرن. البته من بخاطر مشغله‌های دیگه ای که داشتم از قافله عقب موندم.

آدم کتاب‌خوانی بودم تا قبل از این؛ اما چند سالی هست که نتونستم هر کتابی که دست میگیرم رو به آخر برسونم. اما همیشه برای کتاب و کتاب‌خوانی احترام خاصی قائل بودم و دوست داشتم تو آخرین اخبار کتاب و انتشارات مختلف و نویسنده‌ها قرار بگیرم. هربار رفتم تهران هم، از خیابان انقلاب دست خالی برنگشتم و تا بودجه یاری کرده کتاب خریدم.

آخرین کتابی که خوندم فکرکنم "جین ایر" بود، نوشته "شارلوت برونته"! داستان زنی که در کودکی یتیم شده و در  یک صومعه درس می‌خونه و معلم میشه و بعدها بعنوان معلم سرخانه از یک خانه اشرافی سردرمیاره و اونجا اتفاقاتی براش میفته که بهتره ادامه ندم تا داستان جذابیتش رو برای کسانی که میخوان کتاب رو بخونن از دست نده. یادمه دقیقا بعد از خوندن کتاب، آخرین اقتباس سینمایی "جین ایر" رو هم دیدم. این کتاب اقتباس‌های سینمایی زیاده داشته.

قبل از "جین ایر" فکرکنم "کنت مونت کریستو" اثر "الکساندر دوما" رو خونده بودم که یکی از شاهکارای ادبی دنیاست. دوما یکی از بزرگترین نویسندگان ادبیات دنیاست که کتاب‌هاش همه فوق‌العاده پرطرفدار و اثرگذرا بودن. البته دوما یک پسر هم داره که هم اسم با پدرش هست و اتفاقا کتاب‌های خوبی هم نوشته. مثل "مادام کاملیا" که خیلی وقت پیش خونده بودم.

این اواخر غیر از کتاب‌های درسی کمتر فرصت خوندن کتاب پیدا کردم و ازین بابت فوق‌العاده ناراحتم. کتاب خوندن اگه به بخشی از زندگی روزانه ما تبدیل بشه، فواید بسیاری خواهد داشت که درک درست از مشکلات و چالش‌های زندگی فقط یکی از این فواید خواهد بود. چرا که شما در جریان کتاب خوندن با بسیاری از زندگی‌ها و آدم‌ها آشنا میشید که با چالش‌های بزرگی در زندگی دست و پنجه نرم میکنن. چالش‌هایی که ممکنه یکی از چالش های زندگی واقعی خود شما باشه. درنتیجه در هر مشکل و چالشی شما  یه تجربه قبلی دارید که میتونه خیلی براتون مفید واقع بشه.

امید دارم بتونم یه تایم کوتاه روزانه برای خوندن کتاب در برنامه‌هام پیدا کنم.

بعدنوشت: رویدادهای "بوکتاب" رو هم از دست ندید. در هر شهری که باشید احتمالا چند نفری هستند که متولی برگزاری رویداد بوکتاب باشن. یه سرچ بکنید احتمالا به کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرامشون میرسید! حتما برید و استفاده کنید. اگه متولی‌ای هم نبود، خب چرا خود شما دست به کار نشید!؟

اثرات مطالعه مداوم در زندگی خیلی موثره

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Danyal

چو عضوی به درد آورد روزگار!

مردم بصورت خودجوش برای هموطنان زلزله زده کمک ارسال میکنند

نمی‌دونم فقط کشور ما این‌همه حادثه و اتفاق تلخ می‌بینه یا تو بقیه کشورها همین‌طوره! هر از چند گاهی یه اتفاق تلخ میفته که کل کشور رو درگیر خودش می کنه! هر چند سال یه بار یه فاجعه بزرگ مثه زلزله یا سیل رخ میده که یه بخشی از مردم رو داغدار و مصیبت زده می کنه و باقی مردم کشور هم از بار این مصیبت آزرده‌خاطر میشن. و البته خیلی زیبا و خودجوش شعر زیبای "بنی‌آدم اعضای یکدیگرند" رو به عینیت درمیارن. نمونه‌های قبلیش هم کم نبودن، زلزله رودبار یا زلزله بم شاید از بزرگترین نمونه‌هاش باشن.

پیشرفت تکنولوژی روی همه مسائل تاثیر میذاره. مخصوصا در شیوه و کیفیت اطلاع‌رسانی! در زلزله مهیب سرپل‌ذهاب هم تاثیر شبکه‌های اجتماعی و فضای اطلاع‌رسانی حاکم بر اون‌ها رو شدیدا احساس کردیم. از همون ساعت‌های اول اخبار میران خسارات و تلفات مخابره می‌شد و هرجایی که کسری بابت کمک‌ها وجود داشت به اطلاع مسئولان می‌رسید تا رسیدگی بشه.

حضور هنرمندان، ورزشکاران و چهرهای شناخته شده در مناطق زلزله زده

این وسط نباید از تلاش‌های مردمی ساده گذشت. کمک‌های مردمی خیلی خوب و کامل در منطقه وجود داشت که اغلب با همراهی سلبریتی‌ها و چهره‌های شناخته‌شده انجام می‌شد. مِن جمله این افراد میشه به "علی دایی"، "لیلا بلوکات"، "جواد خیابانی"، "صادق زیباکلام" و خیلیای دیگه اشاره کرد که شخصا در جمع‌آوری کمک‌ها و حتی رسوندن کمک‌ها به منطقه حضور داشتند.

اما مشکلی که وجود داشت و بنظرم حل اون میتونست سرعت بیشتری به رسوندن کمک‌ها بکنه، عدم یکپارچگی کانال‌های جمع‌آوری کمک‌ها بود. تقریبا چندین شماره حساب شخصی متفاوت برای کمک نقدی معرفی شده بود که خود زمینه‌ای برای افراد سودجو بوجود می‌آورد تا دست به کلاهبرداری بزنن. کما اینکه در اخبار داشتیم چند نفری با این اتهام دستگیر شدن.

بنظرم همونطور که استفاده از شبکه‌های اجتماعی در حوادث اینچنینی باید بعنوان تجربه‌ای مفید اندوخته بشه، ساماندهی و سازماندهی کمک‌های مردمی و نحوه مشارکت چهره‌های شناخته‌شده و سلبریتی‌ها نیز باید بهسازی شود تا زمینه برای سواستفاده افراد شیاد فراهم نشود. یه سازمان خیریه که به دولت هم وابستگی نداره خیلی میتونه در هنگام وقوع اینجور مشکلات کمک کنه. البته اینجور سازمانها وجود داره، منتها بخاطر شتاب‌زدگی و کمتر شناخته بودنش در حادثه سرپل‌ذهاب محجور واقع شد. "جمعیت دانشجویی امام علی" یکی از این سازمان هاست.

اگر علاقه‌مند به فعالیت‌های این خیریه هستید می‌تونید نگاهی به وبسایتشون به آدرس www.sosapoverty.org بندازید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Danyal