ظاهرا دیروز روز "کتاب‌گردی" بوده!

به گفته یکی از کانال‌های تلگرامی که دنبال میکنم؛ دو سه سالی هست که باب شده یک روز از "هفته کتاب" رو بعنوان روز کتاب‌گردی نام‌گذاری می‌کنن و مردم رو دعوت می‌کنن تا در کتابفروشی‌ها با نویسنده‌ها و ناشران ملاقات کنند و احیانا کتابی هم بخرن. البته من بخاطر مشغله‌های دیگه ای که داشتم از قافله عقب موندم.

آدم کتاب‌خوانی بودم تا قبل از این؛ اما چند سالی هست که نتونستم هر کتابی که دست میگیرم رو به آخر برسونم. اما همیشه برای کتاب و کتاب‌خوانی احترام خاصی قائل بودم و دوست داشتم تو آخرین اخبار کتاب و انتشارات مختلف و نویسنده‌ها قرار بگیرم. هربار رفتم تهران هم، از خیابان انقلاب دست خالی برنگشتم و تا بودجه یاری کرده کتاب خریدم.

آخرین کتابی که خوندم فکرکنم "جین ایر" بود، نوشته "شارلوت برونته"! داستان زنی که در کودکی یتیم شده و در  یک صومعه درس می‌خونه و معلم میشه و بعدها بعنوان معلم سرخانه از یک خانه اشرافی سردرمیاره و اونجا اتفاقاتی براش میفته که بهتره ادامه ندم تا داستان جذابیتش رو برای کسانی که میخوان کتاب رو بخونن از دست نده. یادمه دقیقا بعد از خوندن کتاب، آخرین اقتباس سینمایی "جین ایر" رو هم دیدم. این کتاب اقتباس‌های سینمایی زیاده داشته.

قبل از "جین ایر" فکرکنم "کنت مونت کریستو" اثر "الکساندر دوما" رو خونده بودم که یکی از شاهکارای ادبی دنیاست. دوما یکی از بزرگترین نویسندگان ادبیات دنیاست که کتاب‌هاش همه فوق‌العاده پرطرفدار و اثرگذرا بودن. البته دوما یک پسر هم داره که هم اسم با پدرش هست و اتفاقا کتاب‌های خوبی هم نوشته. مثل "مادام کاملیا" که خیلی وقت پیش خونده بودم.

این اواخر غیر از کتاب‌های درسی کمتر فرصت خوندن کتاب پیدا کردم و ازین بابت فوق‌العاده ناراحتم. کتاب خوندن اگه به بخشی از زندگی روزانه ما تبدیل بشه، فواید بسیاری خواهد داشت که درک درست از مشکلات و چالش‌های زندگی فقط یکی از این فواید خواهد بود. چرا که شما در جریان کتاب خوندن با بسیاری از زندگی‌ها و آدم‌ها آشنا میشید که با چالش‌های بزرگی در زندگی دست و پنجه نرم میکنن. چالش‌هایی که ممکنه یکی از چالش های زندگی واقعی خود شما باشه. درنتیجه در هر مشکل و چالشی شما  یه تجربه قبلی دارید که میتونه خیلی براتون مفید واقع بشه.

امید دارم بتونم یه تایم کوتاه روزانه برای خوندن کتاب در برنامه‌هام پیدا کنم.

بعدنوشت: رویدادهای "بوکتاب" رو هم از دست ندید. در هر شهری که باشید احتمالا چند نفری هستند که متولی برگزاری رویداد بوکتاب باشن. یه سرچ بکنید احتمالا به کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرامشون میرسید! حتما برید و استفاده کنید. اگه متولی‌ای هم نبود، خب چرا خود شما دست به کار نشید!؟

اثرات مطالعه مداوم در زندگی خیلی موثره